Samenvatting
Kinderen zijn van alle tijden, opvoeden en onderwijzen gebeurt overal. Maar wie goed kijkt, ziet verschillen. Afbeeldingen en teksten uit het verleden tonen die. In deze bundel staan ze centraal: images of education, letterlijk en figuurlijk. Wat zeggen prenten uit de Gouden Eeuw of kindbeelden in historische jeugdboeken ons? Hoe keken negentiende-eeuwers aan tegen chaos in de klas? Wanneer werd verlegenheid een probleem? Was de twintigste eeuw eigenlijk wel de “eeuw van het kind”? En waar schoot de opvoeding tekort? Voor wie de eigen images of education tegen het licht wil houden, geeft dit boek een caleidoscoop van onderwerpen en benaderingen die vandaag in de internationale geschiedschrijving van opvoeding en onderwijs de toon zetten. Reflectie op de actualiteit is daarbij nooit ver weg. Het verleden plaatst hedendaagse kwesties in een nieuw, vaak verrassend licht. Dit boek verscheen bij het afscheid van Jeroen J.H. Dekker als hoogleraar historische en theoretische pedagogiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Teksten in Nederlands en Engels