Samenvatting
‘Muziek mag niet, daten is verboden, het hebben van vrienden van het andere geslacht is onwettig, je leuk kleden en opmaken is ongepast, ’s avonds buiten zijn is niet geoorloofd, “vieze, immorele” films en series kijken is onaanvaardbaar (en dan bedoel ik geen porno, gewoon een film waarin wordt gezoend), het vieren van verjaardagen of andere heidense feestdagen mag niet, werken met mannen kan niet en ook uitgaan en feesten op festivals is verboden.’
Opgroeien in een streng islamitisch gezin betekent voor Büsra dingen stiekem doen. Stiekem make-up en sieraden dragen, laat thuiskomen, met jongens afspreken en alcohol serveren in een restaurant. Maar het betekent vooral: voortdurend vragen stellen.
‘Moet ik leven als een kamerplant? Moet ik in een huwelijk treden waar alle seks uit is geramd nog voordat het begonnen is, omdat mijn verwekkers een volstrekt humorloze, bloedeloze en Koranvaste lul voor mij hebben uitgekozen? En dan veranderen in een broedkip zoals alle vrouwen om me heen? En de rest van mijn bestaan op die manier slijten? Is dat waarvoor ik leef? Is God dan blij met mijn tragedie?’
In een ongekend eerlijk relaas onderzoekt Büsra met veel humor de grenzen van haar geloof en de gemeenschap waar ze in opgroeit. Als er iemand geen blad voor de mond neemt, is het Büsra wel.
Lale Gül (1997, Kolenkitbuurt, Amsterdam) studeerde Nederlands aan de VU. Tot haar zeventiende ging ze in het weekend naar een Koranschool van Stichting Milli Görüş. In haar autobiografische debuutroman Ik ga leven betwist ze alles wat ze daar geleerd heeft en meer. Met dit boek, waarvan al meer dan 325.000 exemplaren zijn verkocht, won Gül onder andere de NS Publieksprijs, de Euregio Literatuurprijs voor Scholieren, de Pim Fortuyn Prijs en Nederlander van het Jaar. De filmrechten zijn verkocht en het boek verschijnt in vijf talen, waaronder het Engels en Frans. In 2024 verscheen het bejubelde vervolg, Ik ben vrij.
‘Deze perspectieven van een eenzame vrouwelijke rebel die niet weet waar of bij wie ze terechtkan zijn nieuw in de Nederlandse migrantenliteratuur.’
The New York Times
‘Poëtisch, erotisch en messcherp geschreven. Een overweldigend debuut.’
Twan Huys
‘Met haar boek geeft Lale Gül meisjes die er alleen voor staan eindelijk een stem.’
Fidan Ekiz
‘Ik volg je op Instagram, omdat ik heel benieuwd ben naar je boek. Ik koop het zodra de Engelse vertaling af is.’
Sarah Jessica Parker
‘Dat dappere moslimmeisje moet de NS Publieksprijs winnen. Mijn vrouw heeft dat boek verslonden en is fan.’
Johan Derksen
‘Ik gaf haar een boekencontract na vijf minuten praten, nog voordat ik een letter gelezen had. Ik wist: dit is een belangrijk verhaal.’
Mai Spijkers