Samenvatting
Laat onderwijs weer over het kind gaan In het onderwijs ligt er (te) veel nadruk op de resultaten van het kind in plaats op het kind zelf. De identiteit van leerlingen wordt grotendeels bepaald door de cijfers die ze halen, wat zorgt voor een enorme prestatiedruk. Omdat leerlingen juist behoefte hebben om over zichzelf te leren, ontstaat er steeds meer strijd in de klas. Laten we de cijfers af en toe even vergeten, weer oprecht gaan luisteren naar het kind en ze de ruimte geven om te leren van hun fouten. Alleen dan kunnen we ze helpen zichzelf te ontwikkelen tot volwassen die tevreden zijn over zichzelf en graag anderen helpen wanneer dat nodig is. Zo verdwijnt de strijd in de klas en wordt lesgeven veel leuker! In dit boek krijg je, aan de hand van praktijkvoorbeelden, literatuur en ervaringen, inzicht in hoe ik dit uitgangspunt toepas in mijn lessen. Het lezen van dit boek brengt je een grote stap dichterbij een harmonieuze samenwerking met leerlingen. Precies op de manier zoals jij dat wilt, zodat het onderwijzen van kinderen weer een leuk, oprecht en uitdagend avontuur wordt.