Samenvatting
In de adolescentie ontwikkelen jongeren een eigen identiteit; een belangrijk onderdeel van de eigen persoonlijkheid. Inzicht krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt is daarom essentieel voor iedereen die in het sociaal domein met jongeren werkt of jongeren begeleidt. In de nieuwe uitgave Identiteitsontwikkeling en begeleiding van jongeren wordt de ontwikkeling van identiteit behandeld vanuit de vragen ‘wie ben ik’, ‘wat kan ik’, ‘wat wil ik’? Hiermee leren (aankomende) sociaal professionals theoretische en praktische kennis combineren en toe te passen bij de begeleiding van jongeren. In het eerste deel van het boek wordt vanuit de theoretische invalshoek een psychologisch denkraam aangereikt voor het benoemen, analyseren en interpreteren van het gedrag en de ontwikkeling van jongeren op het gebied van sociale omgeving, persoonlijkheid, intelligentie en seksualiteit. Deze inzichten vanuit de ontwikkelingspsychologie stellen de (aankomende) jeugdprofessional in staat om in complexe situaties verantwoorde keuzes te maken. Weloverwogen beslissingen moeten opgevolgd worden door effectief handelen. Daarom wordt in het tweede deel aandacht besteed aan verschillende praktische vaardigheden voor het begeleiden van jongeren in het sociaal domein, in het jongerenwerk en in de jeugdzorg. In dit deel komen tevens gespreksvaardigheden aan bod die een doeltreffende begeleiding van jongeren bevorderen. Het laatste hoofdstuk gaat in op probleemgedrag bij jongeren. Bij het boek hoort een uitgebreid pakket online studiematerialen dat bestaat uit onder meer casuïstiek, modules om kennis te trainen en links naar websites voor verdere verdieping. De uitgave is geschreven voor studenten van de opleidingen Pedagogiek, Social Work (zowel voor het uitstroomprofiel Jeugd als voor de profielen Welzijn & Samenleving en Zorg), Toegepaste Psychologie en andere associate degrees en hbo bachelor- en masteropleidingen binnen het sociaal domein waarbij de (toekomstige) professional te maken krijgt met jongeren in de leeftijdsgroep van 10-24 jaar. Daarnaast is het boek geschikt voor training en nascholing van jeugdprofessionals. Jacob de Wilde is gespecialiseerd in gedragsproblematiek van jongeren. Hij is auteur van enkele boeken en tal van artikelen. Mariëlle Theunissen is gespecialiseerd in adolescentiepsychologie. Zij gaf les in het voortgezet onderwijs en werkt momenteel als hoofddocent pedagogiek en didactiek aan de Hogeschool Rotterdam. Samen met Jos van der Wal schreven Jacob de Wilde en Mariëlle Theunissen eerder Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding (zesde druk, 2021, Uitgeverij Coutinho), dat zich richt op het begeleiden van adolescenten in het onderwijs. Identiteitsontwikkeling en begeleiding van jongeren is geschreven met medewerking van Clementine Degener, hoofddocent bij de opleiding Social Work aan de Hogeschool Rotterdam, Jos van der Wal, oud-docent en specialist in leer- en ontwikkelingspsychologie, Dilana Schaafsma, associate lector bij Fontys Pedagogiek, Jolanda Sonneveld, senior onderzoeker bij lectoraat Youth Spot aan de Hogeschool van Amsterdam, Tanny Bakker, jeugdprofessional met jeugd GGZ en jeugdbescherming in grootstedelijke context als kennisgebied en Huib Giltay Veth, docent bij de afdeling Social Work aan de Hogeschool van Amsterdam.