Samenvatting
In 1953 werd er besloten tot de bouw van onderzeeboten van Nederlandsch Fabrikaat. Een krant kopt: Opzienbarende Nederlandse vinding. Nieuwe onderzeeboot bestaande uit drie sigaren. Viceadmiraal F. Stam beweert in het desbetreffende artikel dat de (geheime) snelheid en de uiterst moderne bewapening deze boot tot de gevaarlijkste ter wereld maakt! De prijs per boot zou twaalf miljoen gulden bedragen. Het Deventer Dagblad schrijft in 1960: De drie-cylinders zijn een unicum in de wereld. Er worden vier boten van dit type gebouwd. Drie zijn inmiddels lang geleden van de sterkte afgevoerd en gesloopt. Alleen de Tonijn bleef behouden en is toegankelijk voor bezoekers van het Marinemuseum in Den Helder. Hr. Ms. Tonijn, van onderzeeboot tot museumschip neemt u mee aan boord van een drie-cylinderboot, beschrijft de levensloop en laat oud-opvarenden aan het woord. Bob Roetering en Henk Visser geven een fascinerend beeld over het leven onder water, de procedures en de altijd aanwezige gevaren.