Samenvatting
SERIE Hoger onderwijs reeks
De docent als coach in het hoger onderwijs
K. Scager, B..Thoolen
In het huidige onderwijs wordt van docenten meer verwacht dan inhoudelijke deskundigheid: zij zijn steeds vaker coach. Coach bij actief en zelfstandig leren, coach bij zelfreflectie en studieloopbaan-begeleiding, coach bij het bespreken van portfolio's en persoonlijke ontwikkelingsplannen.
Coachen van studenten is niet gemakkelijk. Hoe laat je studenten reflecteren? Wat doe je als studenten ongemotiveerd zijn? Hoe voer je een slechtnieuws-gesprek? Hoe stimuleer je evenwichtige participatie in groepsprocessen?
De docent als coach in het hoger onderwijs is bedoeld voor docenten, tutoren,, mentoren, studieloopbaanbegeleiders, werkgroepbegeleiders en scriptiebegeleiders die zich in onderwijssituaties bevinden waarin zij als coach fungeren.
De auteurs hebben hun jarenlange ervaring in het geven van trainingen aan docenten op het gebied van coaching omgezet in een compact boek. Het is een praktisch boek, bedoeld om docenten inzicht te geven in wat coaching inhoudt en welke vaardigheden nodig zijn om een goede coach te zijn. Daarnaast biedt het verschillende modellen en praktische tips die de docent kan toepassen in specifieke coachingssituaties, met zowel individuele studenten als groepen.
Kortom: een boek dat een bijdrage levert aan de ervaring dat coachen in het onderwijs zeer lonend is!