Samenvatting
Het is nogal wat, leiding geven in het onderwijs in de hectiek van deze 21ste eeuw. Het is jouw ambitie om samen met je team het best mogelijke onderwijs te realiseren. De roep om het onderwijsveld meer ruimte te geven voor eigen onderwijsontwikkeling klinkt steeds luider. Om die ruimte te benutten is creatief en probleemoplossend denken cruciaal, zodat je loskomt van vastgeroeste patronen en standpunten. Maar hoe doe je dat? En hoe geef je daar leiding aan? Het gaat hierbij om het nemen van een bewust besluit waarbij de voor de hand liggende mogelijkheden (voorlopig) opzij worden gelegd, om op zoek te gaan naar mogelijkheden die buiten het bekende liggen. Weg van die rotonde, dus. Het is nieuw, zelfs spannend, maar altijd met hetzelfde doel: ontdekken, groeien en leren om tot optimaal onderwijs te komen. In het eerste deel van dit boek kijken we naar de omgeving en randvoorwaarden waarin de ontwikkeling plaatsvindt. In deel twee ga je aan de slag. We doorlopen de vier fases die nodig zijn om met gebruik van jouw creatieve denkkracht te komen van een groots verlangen naar acties met impact. Door de kleine opdrachten en voorbeelden ontdek je meteen welke mogelijkheden deze vaardigheid je brengt en kun je deze meteen in de praktijk toepassen.