Samenvatting
Hoe werk je binnen een pedagogisch ecosysteem op zo’n manier met elkaar samen dat je komt tot de beste oplossingen voor ieder kind? Negen jaar lang gaf Astrid Ottenheym leiding aan het pedagogisch ecosysteem van samenwerkingsverband passend onderwijs PPO-NK in Alkmaar. Zij ontwikkelde een onmiskenbare eigen stijl waarmee zij landelijk de aandacht trok. Zij deelt nu graag de lessen die zij leerde met iedereen die werkt binnen een 'pedagogisch ecosysteem' (of eigenlijk: iedereen die werkt met mensen). Zij doet dat samen met Robbin Haaijer, oprichter van Bureau de Bedoeling, haar klankbord in al die jaren. Het boek kwam tot stand aan de hand van een serie interviews die zij samen hadden met tekstschrijvers Suzanne Visser en Richard Stuivenberg. Daarnaast komen in het boek vele mensen aan het woord die onderdeel zijn (geweest) van een pedagogisch ecosysteem waarbinnen kinderen kunnen floreren. “Het verhaal van PPO-NK verdient het om verteld te worden”, vertelt Astrid Ottenheym in de epiloog van het boek. “De sleutel tot dat verhaal ligt niet bij mij, al denken mensen soms van wel: iedereen die op deze manier wil werken, kan het. Met dit boek hebben we eens willen opschrijven waar het volgens ons in zit. We willen de grondhouding zichtbaar maken door taal te geven aan wat we doen.” En dat begint - heel eenvoudig - misschien wel met de vraag: 'hoe is het met jou?’