Fragment
De wereld waarin wij leven wordt voor een groot deel bepaald door ideeën. Deze ideeën worden binnen de structuur van politieke, economische en sociale krachten gevormd tot feiten die gevolgen hebben voor een samenleving. Het economische, politieke en sociale zijn eigenlijk allemaal één ding. Ze zijn niet te scheiden. Hoe ideeën worden vertaald naar de feiten die onze dagelijkse routine bepalen, bepalen uiteindelijk onze culturele codes. Deze zijn alle impliciete aannames waarmee wij leven. We moeten de redenen leren begrijpen waarom culturele codes zijn zoals ze zijn. De basis van die codes wordt gevormd door het economisch-politieke systeem. De vraag is niet hoe individuen zich een weg banen door dit systeem, maar hoe het systeem het denken van mensen vormt. Kapitalisme produceert de cultuur die het nodig heeft om voort te bestaan. Als de dagelijkse routine onze culturele aannames bepaalt, houden wij daarmee zelf het systeem in stand. Het kapitalisme is een abstractie, uit zichzelf doet het niets. Realiteiten, culturele codes en politieke economieën sluiten nooit perfect op elkaar aan. Daarom blijven onze sociale en culturele systemen veranderen. Zou het kapitalisme kunnen bestaan als er geen arbeiders zijn die zich moeten verhuren?
Welke rol spelen wij zelf bij het in stand houden van het kapitalisme, hoe en op welke manier worden onze culturele aannames bepaald en welke affectieve argumenten en wereldbeelden ondersteunen dat? Wat als je de aannames die je realiteit bepalen in twijfel trekt? Je wereld begint te wankelen. Door naar de economie te kijken – niet als losstaand mechanisme, maar als onderdeel van een geheel dat politiek, sociaal, cultureel en economisch is – kunnen we economische processen leren begrijpen en de negatieve maatschappelijke gevolgen van ons handelen voorkomen. Als we iets willen veranderen, zullen we het eerst moeten begrijpen. Dit kan de basis gaan vormen voor een nieuwe methodologie die we kunnen gebruiken bij het bestuderen van de economie in een bredere zin. In die zin sluit dit boek aan bij een wereldwijde beweging die Rethink Economics heet.
×