Samenvatting
Het vijf-gesprekkenmodel is een werkwijze in de Geestelijke Gezondheidszorg, waarbij pati en zonder wachttijd een behandeling van maximaal vijf gesprekken krijgen aangeboden. Als daarna verdere hulp nodig is, draagt de behandelaar zorg voor een adequate interne of externe verwijzing. Maar meer dan de helft van de pati en blijkt genoeg te hebben aan deze vijf gesprekken. In dit boek worden de werkwijze en de achtergrond beschreven. Door de veelvuldige praktijk-illustraties kan de lezer stap voor stap de principes volgen die ten grondslag liggen aan het model. Die principes bieden ruimte aan vele methoden en technieken.
Deze handleiding is geschreven op basis van ruim een decennium ervaring met het vijf-gesprekkenmodel en de introductie hiervan bij tientallen instellingen. Inmiddels werken veel organisaties aan de voordeur volgens het vijf-gesprekkenmodel.
De werkwijze sluit aan bij de filosofie 'kort als het kan, lang als het moet', biedt een oplossing voor de wachtlijstproblematiek en vergroot het werkplezier van behandelaars. Vooral dat werkplezier loopt op aanstekelijke wijze als een rode draad door dit boek.
Deze handleiding is bestemd voor behandelaars in de Geestelijke Gezondheidszorg en kan tevens gebruikt worden in het academisch onderwijs.