Samenvatting
Als schoolteams en zorgprofessionals breken we ons het hoofd over hoe we het best omgaan met superdiverse klasgroepen. Hoe kunnen we voldoende aandacht geven aan diversiteit? Hoe houden we het overzicht over alle zorgen en behoeften en kunnen we tegelijk elke leerling laten groeien? Hoe kunnen we zorg blijven dragen voor onze leerlingen en onszelf, voorbij de berg administratie en verplichtingen? Gelukkig is het antwoord eenvoudiger dan het vraagstuk en hebben we ieder al de nodige bouwstenen in ons arsenaal om een stevige basis te leggen. Tijd om te gaan bouwen dus. In dit boek brengt Debbie Van Luchem zes bouwstenen samen waarmee we deze uitdagingen veerkrachtig aankunnen. Ze licht elke bouwsteen kort toe, ruimt enkele misvattingen uit de weg en geeft tools om met mildheid te leren reflecteren. Daarna lijst ze per hoofdstuk een heleboel praktische tips en tricks op voor zowel leraren en zorgverleners maar evengoed voor directies en beleidsteams in het basisonderwijs. Ten slotte geeft ze leestips mee voor wie zich wil verdiepen. Samen verleggen we één steen per keer. Debbie Van Luchem begeleidt en ondersteunt hogescholen en universiteiten in het realiseren van inclusief hoger onderwijs vanuit het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs. Als ergotherapeut en Master of Education in Diversity zet ze via vorming en coaching in op het versterken van de brede basiszorg in superdiverse contexten.