Samenvatting
Dit boek is belangrijk voor elke opvoeder, docent of coach die kinderen begeleidt naar een zelfstandig en gelukkig leven. Maar wat is geluk eigenlijk, en hoeveel zeggenschap hebben we over het geluk dat we in ons leven ervaren? Dit zijn vragen die de auteur door systematisch onderzoek, talloze interviews en via de rode draad van zijn eigen leven, beantwoordt. Het is een feit, dat naast de fysieke en sociaal-emotionele omstandigheden waarbinnen een mens ter wereld komt, men ook nog eens wordt geboren met een uniek pakket aan persoonlijke gereedschappen, die in potentie vastliggen in de genen, zoals verstandelijke en fysieke vermogens, uiterlijk en karakter. Maar die pakketten, in welke veelbelovende combinatie dan ook, zijn absoluut geen garantie voor geluk, persoonlijk succes en innerlijke rust in ons leven. Rudsel Cameron's ervaringen als muzikant, sporter, danser, choreograaf, coach, techneut (ingenieur), werknemer en uiteindelijk inspirator stelden hem in staat een visie te ontwikkelen over algemeen geldende principes in het leven. Psycholoog Anneke Panhuis heeft het hele proces vakkundig ondersteund. In dit boek doet de auteur een belangrijk voorstel om waardevolle principes in onze maatschappij te verankeren in ons onderwijssysteem, zodat ieder kind de kans krijgt het beste uit het leven te halen.