Samenvatting
Een roman over identiteit, onvervulde verlangens, familiebanden, de invloed van de Tweede Wereldoorlog op navolgende generaties en de kracht van muziek en taal
Ewa Maria Wagner speelt in het Radio Filharmonisch Orkest en studeerde recentelijk af aan de prestigieuze Schrijversvakschool in Amsterdam
Altvioliste Eveline wordt gedwongen haar leven en drijfveren nauwkeurig onder de loep te nemen na een dreigend ontslag bij het orkest waar zij al jaren werkt. Ze heeft na haar vertrek uit Polen op eigen kracht een mooi leven in Nederland weten op te bouwen. Toch laat ze zich, naar eigen smaak, te veel door anderen beïnvloeden.
Het Tristan-akkoord is een persoonlijke zoektocht naar haar jeugd in communistisch,naoorlogs Polen, naar haar Duitse wortels en naar de moeizame verhouding met haar vader. De liefde voor muziek heeft haar altijd op de been gehouden. Wat blijft er over als die wegvalt? Naarmate ze dieper doordringt in haar eigen verleden en er een geheim uit de Tweede Wereldoorlog wordt ontrafeld, komen de relatie met haar vader én haar carrière in een ander daglicht te staan.
In haar debuutroman stelt Ewa Maria Wagnervragen over identiteit, waarbij verleden en afkomst een belangrijke rol spelen.
Over Het Tristan-akkoord
'Een muzikaal manuscript dat nog lang na blijft zingen in je hoofd en je hart, als een goed concert.' Christiaan Weijts
'Ontroeren en heel prachtig vertelt Ewa over haar verleden en heden. Muziek speelt een verbindende rol in haar leven, maar het zijn woorden die haar verhaal tot leven brengen.' Aaltje van Zweden