Samenvatting
Het ‘oude’ economisch denken, gebaseerd op een lineair model waarin groei de belangrijkste doelstelling is, is verleden tijd. Langetermijndenken, gericht op circulariteit, is de nieuwe focus. Maar hoe koppel je economische bloei aan verduurzaming en het welzijn van mensen? Het Triple Layered Business Model Canvas heeft zich bewezen als helder, toegankelijk en logisch model om ‘nieuw-economisch’ te leren denken. De eerste van drie lagen is de ECONOMISCHE LAAG, waarin je beschrijft hoe je waarde creëert, realiseert en valoriseert. Deze laag gaat terug op het Business Model Canvas, dat veel in de praktijk en opleidingen gebruikt wordt. Over de tweede ECOLOGISCHE LAAG en derde SOCIALE LAAG is veel minder te vinden. In dit boek worden deze drie lagen blok-voor-blok uitgelegd en op echte bedrijven toegepast. Het is de combinatie met een PERSOONLIJKE LAAG die dit boek uniek maakt. Deze vierde laag gaat terug op het Business Model You, waarin jij zelf centraal staat. Dit canvas zet aan tot persoonlijke ontwikkeling binnen de betekeniseconomie. Zo neem je niet alleen verantwoordelijkheid voor jezelf, maar ook voor anderen en de toekomst. Bij de uitwerking van deze laag komen ook de Inner Development Goals aan bod: persoonlijke vaardigheden die je kunt inzetten om een duurzame wereld dichterbij te brengen. Dit boek is niet bedoeld als een leesboek om in één keer uit te lezen, maar juist als werkboek om per laag of blok in een laag mee aan de slag te gaan. Het bevat opdrachten om de theorie toe te passen en veel voorbeelden om grip te krijgen op de inhoud. Elk hoofdstuk sluit af met een stappenplan waarin je de beschreven laag invult, analyseert en bespreekt met anderen. Bij dit boek zijn canvassen beschikbaar om je eigen Triple Layered Business Model en Business Model You uit te kunnen werken.