Samenvatting
Je zoon van 15 is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die ongelooflijk domme dingen? En waarom vindt hij zijn smartphone en onmiddellijke bevrediging belangrijker dan het plannen van zijn activiteiten? Waarom neemt hij soms onverantwoorde risico's? En hoe kan het dat tieners zich plots heel snel ontwikkelen en een eerdere achterstand omzetten in een voorsprong? Antwoord: de tiener is 'werk in uitvoering'. Dat hangt samen met de hersenrijping: die gaat door tot vér na het twintigste jaar. De steun, sturing en inspiratie die een tiener krijgt uit zijn omgeving, is essentieel voor die rijping. Ouders, onderwijsgevenden, sportcoaches: ze zorgen voor de kennis en ervaringen die een tiener nodig heeft om zich een optimale plek te verwerven in onze snel veranderende samenleving. Het tienerbrein bespreekt de dertig neuropsychologische inzichten die iedere volwassene zou moeten hebben om een tiener te begrijpen en hem of haar zich te laten ontplooien. Aan de orde komen de hersenfuncties, cognitief functioneren, sociaal gedrag en slaap. Ook gaat het boek in op de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe zij kiezen, plannen en beslissen. Het tienerbrein richt zich op gedrag, cognitie en ontplooiing thuis en op school, in sport en muziek. En het geeft aanbevelingen uit de neuropsychologische praktijk. Een must read voor ouders, maar evenzeer voor leraren, voor coaches in sport en muziek en voor opvoedprofessionals. Het tienerbrein in de pers: Het Belgische tijdschrift HUMO publiceerde een interview met Jelle Jolles over 'Het tienerbrein'. HUMO noemt het een fantastisch boek dat eindelijk de waanzin in het hoofd van je tiener verklaard! Klik hier voor de pdf In de Volkskrant sprak Jolles over dat tieners niet leren door passief te luisteren. Ze leren vooral door te ervaren. Ervaringen zoals voetballen, met elkaar praten en games is net zo belangrijk als klassieke kennisoverdracht. Ook leren moet je leren. Klik hier voor de pdf In Trouw ging Jolles in op een aantal prangende vragen als waarom doen tieners soms van die onverantwoorde dingen, waarom wint leuk het altijd van nuttig? En waarom kunnen ze niet plannen? Klik hier voor de pdf In een interview met De Telegraaf kwam aan de orde dat het brein te veranderen is door de omgeving. Wat een kind in potentie in zich heeft, moet door de omgeving, zoals ouders, leerkrachten, sportcoaches, worden gestimuleerd. Klik hier voor de pdf In het Algemeen Dagblad besprak Jolles waarom de tienertijd een periode vol kansen en mogelijkheden zijn. Het is niet alleen een periode van risico en bedreigingen. Klik hier voor de pdf Jelle Jolles was te gast bij De Nieuwsshow op Radio 1. Luister hier het radio-interview terug Voor meer informatie en het laatste nieuws ga naar tienerbrein.nl.