Samenvatting
Snel opeenvolgende veranderingen vragen meer dan ooit om samenwerking binnen
organisaties. Alleen door een bundeling van kennis, vaardigheden en ervaringen
van medewerkers kunnen organisaties snel en efficiënt reageren op vragen vanuit de markt. De laatste jaren hebben teams binnen organisaties dan ook een flinke opmars gemaakt.
Het Team-handboek biedt praktische inzichten om werken met teams op een goede
manier te laten verlopen. Aan bod komen onder andere de volgende onderwerpen:
* de rol van teams binnen de strategie en structuur van organisaties
* het verzamelen en analyseren van gegevens om problemen op te lossen
* projectmanagement
* teamtechnieken als efficiënt vergaderen, effectief discussiëren en
effectieve besluitvorming
* het maken van een werkplan of verbeteringsplan om doelen te realiseren
* de problemen die zich binnen een team kunnen voordoen en hoe daarmee om te gaan.
De aandacht gaat daarbij uit naar diverse vormen van teams, waaronder
managementteams, permanente teams, verbeteringsteams en zelfsturende teams.
Het Team-handboek is geschreven voor iedereen die met teams werkt of overweegt
dit te gaan doen. Zij vinden in dit boek een uitstekende gids bij het realiseren van doelstellingen. Daarnaast is het boek, door de vele tips en valkuilen, de achtergrondinformatie en de definities in de marge, uitermate geschikt als naslagwerk.
Een handboek om in één keer uit te lezen of als naslagwerk te gebruiken. (...) Boordevol tips, checklists, waarschuwingspunten. - Rendement, 7, 2003
Een klassiek standaardwerk. (...) Uiterst praktische handleiding.
- Nederlandse Bibliotheek Dienst, juni 2002