€ 22,20


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Het mysterie van het leren

Ben Daeter • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Waarom komt de ene beter tot leren dan de andere? Waarom verliezen we aan denkvermogen bij het ouder worden of bij bepaalde ziekten? Worden genieën geboren of gekweekt? Op deze en andere vragen gaat auteur Ben Daeter in zijn boek Het mysterie van het leren diepgaand in. Al snel wordt duidelijk dat vier kernbegrippen steeds van essentieel belang zijn, nl. (de)myelinisatie, ignition, deep practice en mastercoaching. Al deze onderwerpen zijn nader verdiept en verbreed door vele wereldwijde nieuwe inzichten en praktisch onderzoek. Dit werk is een vervolg op en verdere uitdieping van de publicatie van de beroemde Amerikaanse wetenschapper en auteur Daniel Coyle: The Talent Code. Greatness isn’t born, it’s grown. Het is bedoeld voor ouders, leerkrachten en coaches, kortom voor iedereen die bij de opvoeding en de leerprocessen van kinderen en jongeren betrokken is. ‘I’m grateful to Ben Daeter for his work, and excited to have to see its impact on a new generation of talent builders in the Netherlands and beyond.’ (Dan Coyle) Ben Daeter is jarenlang werkzaam geweest in vele sectoren van het onderwijs. Daarna is hij zich grondig gaan verdiepen in onderwerpen als hoogbegaafdheid, epigenetica, opvattingen over leren, de meest recente opvattingen over de werking van de hersenen en aangeleerde hulpeloosheid. Hij schreef over deze onderwerpen tientallen boeken en artikelen. Hij verzorgde ook enige biografieën en treedt op als recensent voor Biblion. Jarenlang hield hij zich bezig met het mysterie van het leren met als resultaat deze publicatie
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 176mm x 246mm
    Aantal pagina's : 195
    Uitgeverij : Garant
    ISBN : 9789044138597
    Datum publicatie : 04-2022
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord 11 DEEL 1 Myeline 15 0 Inleiding 15 1 Wat is myeline? 16 1.1 Uiterlijk 16 1.2 Synapsen 17 1.3 Neurogenese en synaptogenese 18 1.4 Synaptische pruning 19 2 Ontdekking van myeline 19 2.1 Daniel Coyle 20 2.2 Steeds meer ontdekkingen 21 2.3 Myeline-wetenschap 22 3 Kenmerken myeline 23 3.1 Meritocratisch 23 3.2 Universeel en dynamisch 23 3.3 Isolerend 24 3.4 Langdurig proces 24 3.5 Regulerend 25 4 Verschil tussen gewervelden en ongewervelden 26 5 Ontwikkeling van menselijk brein 27 6 Bewaren van herinneringen 28 7 Myelinevorming door denken 29 7.1 Myelinisering 30 7.2 Momenten van myelinisatie 32 7.3 Aanzet tot myelinisatie 33 H 8 Productie, groei en veroudering 34 9 Invloeden myeline 35 10 Betekenis myeline 36 10.1 De mens als myeline-wezen 37 10.2 Myeline als biologische wortel van leren 38 11 Verbanden 40 11.1 Verband myeline, gevoelige perioden en pubergedrag 40 11.2 Verbanden tekort aan myeline en aandoeningen 42 11.2.1 Psychische aandoeningen 43 11.2.2 Demyeliniserende ziekten 43 12 Besluit: myeline als basis alle grootsheid 47 12.1 Perfecte combinatie 47 12.2 Genieën worden gemaakt 48 12.3 Einstein 49 13 Samenvatting 51 DEEL 2 Ignition 53 0 Inleiding 53 1 Wat is ignition? 54 1.1 Wat gebeurt er bij ignition? 55 1.2 Kenmerken 56 1.2.1 Flow 56 1.2.2 Scrooge-principe 58 2 Ontstaan van ignition 58 2.1 Verschillende bronnen 58 2.2 Gunstig klimaat voor ignition 60 2.2.1 Hoogsensitiviteit 60 2.2.2 Tijdgeest 62 2.3 Positieve en negatieve gedachten 62 2.3.1 Mindsets en Carol Dweck 63 2.3.2 Positieve en negatieve overtuigingen 70 2.4 Taalgebruik 72 2.5 Lofprijzing 73 2.6 Rolmodellen 73 2.7 Imitatie 79 3 Gerichtheid van ignition 80 3.1 Verschillende doelen 80 3.2 Motivatie op lange termijn 85 4 Noodzaak ignition 85 5 Ignition, deep practice en pubergedrag 88 5.1 Ignition en deep practice 88 5.2 Ignition en pubergedrag 88 6 Besluit en samenvatting 92 DEEL 3 Deep practice 95 0 Inleiding 95 1 Wat is deep practice? 96 1.1 Essentie van deep practice 96 1.2 Ontstaan van het idee 96 1.3 Fouten maken blijft nuttig 97 2 Doelstellingen 98 3 Kenmerken 99 3.1 Gerichtheid op verbeteringen 99 3.1.1 Atomaire gewoonten 99 3.1.2 Herhaling 100 3.1.3 Life-hacks 101 3.2 Gericht op een haalbaar gekozen doel 101 3.3 Volledige betrokkenheid 102 3.4 Effectief leren 102 3.5 Steeds maar oefenen 103 3.5.1 Absorberen 104 3.5.2 Verdelen 104 3.5.3 Vertragen 105 3.5.4 Herhalen 105 3.5.5 Voelen 108 3.6 Chunking 108 3.6.1 Voorbeeld van chunking 109 3.6.2 Betekenis van chunking 109 4 Invloeden op leren 110 4.1 Priming 110 4.1.1 Repetitieve priming en semantische priming 111 4.1.2 Bewuste en onderbewuste 112 4.1.3 Impliciet leren 112 4.2 Sweet Spot 113 4.3 Juiste context 114 4.4 Hot beds 117 4.5 Mono- en multitasking 118 4.6 Whole part-methode 120 5 Gang van zaken bij verwerven van vaardigheden 122 6 Vereisten bij deep practice 123 6.1 De noodzakelijke myelinegroei 124 6.2 Hoeveel tijd? 125 6.3 De herkomst van succes 125 6.4 Tijdmanagement 126 7 Verhoging leersnelheid als gevolg van deep practice 128 8 Groei en verandering van de hersenen 128 8.1 Gewenste, haalbare kwaliteiten 130 8.2 HSE-verschijnsel 130 9 Relatie deep en shallow practice 132 10 Deep practice in de reclamewereld 134 11 Besluit: betekenis en nut van fouten en beloningen 135 12 Samenvatting 137 DEEL 4 Mastercoaching 139 0 Inleiding 139 1 Gangbare opvattingen over ‘een goede mastercoach’ 140 1.1 Passie 140 1.2 Inlevingsvermogen 140 1.3 Flexibiliteit 141 1.4 Zelfdeterminatie 141 1.5 Organisatie en doelgerichtheid 142 1.6 Stimulatie talentontwikkeling 143 1.7 Gebruik myelinegroeitechnieken 144 2 Deugden mastercoach 144 2.1 De eerste deugd: de matrix 144 2.1.1 Kerntaak 147 2.1.2 Nadere uitwerking kenmerken goede coach 147 2.1.3 Houding ten opzichte van leerlingen 149 2.1.4 Functioneren als coach 151 2.2 De tweede deugd: opmerkzaam zijn 152 2.2.1 Ogen gebruiken bij coaching 153 2.2.2 Een beetje bang 154 2.2.3 Andere coach kiezen 154 2.2.4 Een soort onderzoeksjournalist 154 2.2.5 Kerntaken 155 2.2.6 Nadere uitwerking houding ten opzichte van leerlingen 156 2.3 De derde deugd: gedraag je als een gps 158 2.3.1 Kerntaken 159 2.3.2 Nadere uitwerking eigenschappen van een goede coach 159 2.3.3 Functioneren van een goede coach 160 2.3.4 Houding ten opzichte van de leerlingen 163 2.3.5 Vakbekwaamheid van een goede coach 166 2.4 De vierde deugd: theatrale eerlijkheid 167 2.4.1 Het sprekende lichaam 169 2.4.2 Kerntaken 169 2.4.3 Nadere uitwerking kenmerken van een goede coach 169 2.4.4 Houding ten opzichte van de leerlingen 171 3 Voorbeelden van mastercoaches 171 3.1 Herman Lamm 171 3.2 One with heart 173 3.3 Hans Jensen 174 3.4John Wooden 174 4. Samenvatting 177 Nawoord 179 Bronnen 181
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 22,20

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen