€ 19,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Het loslaten van Atlas

Rik van Boeckel • Boek • paperback

  • Samenvatting
    In 1987 vertrekt journalist Rik van Boeckel voor een reportage naar het toenmalige Tsjecho-Slowakije. Hij interviewt er dissident Vaclav Havel en fotograaf Jan Saudek. Van Boeckel is tevens slagwerker en leert in Senegal de muzikale taal van West Afrika kennen via ontmoetingen met Youssou N’Dour en Baaba Maal. Zijn reisverhalen vertonen een grote diversiteit. De rode draad wordt gevormd door zijn twee grootste passies: kunst, en vooral: muziek. Zij spelen een voorname rol in de reisverhalen over Tsjecho-Slowakije, Senegal, Andalusië, Griekenland, Hongarije, Honduras en Mallorca. Afrikaanse drums, flamencoklanken, Nederlandstalige pop, zigeunerhymnes, Hondurese marimba’s en préludes van Chopin worden beschreven met het scherpe oog van de musicerende reiziger en journalist. Van Boeckel voert de lezer langs historische plekken, oude steden en ongerepte natuurgebieden. Hij heeft een scherp oog voor alles om zich heen. Maar wat hij beschrijft, de muziek reist altijd met hem mee.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 178
    Uitgeverij : Pumbo
    ISBN : 9789463456425
    Datum publicatie : 04-2019
  • Inhoudsopgave
    Hoofdstuk 1- Tsjecho-Slowakije. Treinreis van vrijheid naar vrijheid

    Gedicht- Middag op de Karelsbrug

    Hoofdstuk 2- Het Fluwelen Slowakije

    Hoofdstuk 3- Diamono Senegal

    Gedicht- Transit Senegambia

    Hoofdstuk 4- Wandeling door Granada

    Hoofdstuk 5- Het hart van Sevilla

    Hoofdstuk 6- Muzikale reis naar de Hongaarse zigeuners

    Hoofdstuk 7- Retour Samos

    Gedicht- Armenides van Ikaria

    Hoofdstuk 8- Honduras. Land aan diepe wateren

    Gedicht- Familieportret in het licht van la Luminosa
    Mallorca

    Hoofdstuk 9- Winter op Mallorca
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 19,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Mei 1987

Door het portiek schuift een muis. Achter ons ligt een van de bruggen over de Moldau in de armen van de wind. Op de trappen spelen kinderen. Zij zullen ons niet kunnen verraden. Zwijgzaam gaan we naar boven. Vriend en fotograaf Wim Lamboo loopt achter mij.
Bij een donkere deur met de naam Sopko houden we stil. Ik bel aan. We horen voetstappen. De deur gaat open. Een vriendelijke man met een snor staat voor ons, gekleed in een schildersoverall. Wat zou hij denken, dat wij agenten van de geheime dienst zijn?
‘Bent u meneer Havel?’ vraag ik.
Hij nodigt ons uit binnen te komen. Dat we uit Nederland komen, doet hem goed.
‘Ik heb het gevoel dat Charta ’77 veel sympathie heeft in uw samenleving. Ik ben daar erg dankbaar voor.’
Havel praat rustig, bedachtzaam. Ondertussen speelt hij zenuwachtig met zijn sigaret waarvan hij steeds een trekje neemt.
‘Ik ben het huis van mijn vriend Jiri Sopko aan het schilderen’ zegt hij. Ik zie de potten verf op de grond, de muur is voor de helft geschilderd. Hij wijst naar een schilderij van een circus met muzikanten en clowns. De felle rode en gele kleuren vallen meteen op.
‘Dat is een schilderij van Jiri. Hij is een belangrijke schilder in Tsjecho-Slowakije. Voor hem is net als voor mij het individu belangrijk. Die mag zich niet verliezen in de hysterie van de omgeving.’
Hij vraagt hoe we aan zijn adres zijn gekomen.
‘Van amateurkunstenaars die een expositie op een eiland in de Moldau hebben georganiseerd. We zijn u net misgelopen’ zeg ik.
‘Was het belangrijk voor u die tentoonstelling te bezoeken?’
‘Zo wil ik hen ondersteunen. Het is voornamelijk amateurwerk maar belangrijk omdat het zin geeft aan de levens van die mensen. In onze maatschappij is alles wat mensen uitbrengen belangrijk. Het belangrijkste voor mij is echter dat ik kan schrijven. Daarvoor hoef ik slechts een beroep te doen op mijn fantasie. Publiceren komt voor mij op de tweede plaats.’
Als ik Havel vraag naar het belang van Charta '77 voor Tsjecho-Slowakije zegt hij: 'Ik denk dat de situatie slechts langzaam zal verbeteren. Charta is een belangrijk deel van de maatschappij maar is niet in staat iets te veranderen. Zij vormt geen politieke macht. De mensen houden van Charta omdat ze het enige fenomeen is dat in staat is iets te laten zien. Het is een soort spiegel waarin mensen de andere kant van onze samenleving kunnen zien. Ze brengt ideeën naar buiten die anders niet naar buiten zouden komen. We weten dat voor een oplossing van onze huidige problemen politieke moed nodig is en een zelfkritische houding. Dankzij het werk van Charta bestaat er nog een kans dat de waarheid zal zegevieren.’
‘De ontwikkelingen in Tsjecho-Slowakije en in andere Oost-Europese landen, hangen af van de bevolking en niet van de leiders’ voegt Havel eraan toe.
Ik kijk uit over de Moldau als Wim na het interview foto's van Havel neemt. Ik zie het gezicht van de mooie Yvetta Bartosova voor me. Het Tsjechische popzangeresje, springend voor de camera op het Wenceslasplein. Ik heb haar een aantal uren terug geïnterviewd over Tsjechische popmuziek.
'Nu, jullie samen op de foto' onderbreekt Wim. Ik ga naast Havel staan. Verlegen glimlachend, laten wij ons fotograferen. Een door Sopko geschilderd meisje kijkt toe. Na de foto wordt er nog even vrolijk ×
SERVICE
Contact
 
Vragen