- Samenvatting
Waarom worden sommige teksten als ‘literair’ gewaardeerd? Hoe verhoudt het medium ‘tekst’ zich tot andere media? Hoe verloopt het leesproces en wanneer geven lezers hun eigen interpretaties? Hoe beïnvloedt de literatuur onze kijk op de werkelijkheid? Waarom is een ‘nationale canon’ geen vanzelfsprekendheid en is niets wat het lijkt in het traditionele onderscheid tussen hoge en lage cultuur?
Dit boek geeft een antwoord op deze en andere vragen en werpt daarmee een veelzijdig licht op literatuur en literatuurwetenschap. Van de hermeneutiek tot de mediatheorie komen oude en nieuwe thema’s elkaar tegen. Elk hoofdstuk is probleemgericht geschreven. Door de toegankelijke stijl en het groot aantal voorbeeldanalyses is dit een aangename start voor zowel beginnende literatuurstudenten als de geïnteresseerde leek.
- Productinformatie
Binding : Paperback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
170mm x 239mm
Aantal pagina's :
480
Uitgeverij :
AUP Educatief
ISBN :
9789053568774
Datum publicatie : 09-2006
- Inhoudsopgave
Inhoud - 6[-]Dankwoord - 10[-]Voorwoord - 12[-]Ter oriëntatie - 16[-] 1. Het vak - 18[-] 2. De veelzijdigheid van literatuur - 44[-]Teksten - 76[-] 3. Teksten en intertekstualitiet - 78[-] 4. Intermediale poëtica - 114[-] 5. Verhalen - 158[-]Lezen - 198[-] 6. De lezer in de tekst - 200[-] 7. Reële lezers - 230[-] 8. Betekenis en interpretatie - 262[-]Literatuur als cultureel medium - 292[-] 9. Teksten en cultuurhistorische context - 294[-] 10. Tussen 'hoog' en 'laag' - 334[-] 11. Literatuur als koloniaal en post-koloniaal discours - 364[-]Glossarium - 396[-]Scholen in de literatuurwetenschap - 422[-]Namenregister - 430[-]Verantwoording - 433
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.