Samenvatting
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt of verspreidt zonder deze kennis te gebruiken voor de klas, terwijl de kennis van mensen die wel voor de klas staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert? Jacquelien Bulterman laat zien waarom kennisontwikkeling en handelen uit elkaar zijn gegroeid. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is deze situatie niet meer te verantwoorden: wetenschap en vakmanschap horen bij elkaar. Het onderwijs komt dan weer in een opwaartse spiraal. ‘Dit pleidooi voor herwaardering van het vakmanschap verdient het om gelezen en besproken te worden in alle lerarenkamers.’ – Jasper Rijpma, docent geschiedenis en grote denkers ‘Het is een prachtig tegengeluid waar ik op heb zitten wachten. De waarderende toon voor mijn werk als leraar heb ik zelden zo mooi verwoord gezien. Wat dit boek zo bijzonder en positief maakt is dat het oplossingsgericht is en niet alleen de oorzaken van het lerarentekort schetst.’ – Liesbeth Breek, docent Frans