Samenvatting
Richard Wagner - Het kunstwerk van de toekomst
Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Klaus Bertisch
In Het kunstwerk van de toekomst (1849) legt Wagner het fundament voor zijn Gesamtkunstwerk. Na zijn vlucht uit Dresden, wegens revolutionaire activiteiten, schrijft hij in Zürich zijn belangrijkste theoretische teksten en werkt hij aan Der Ring des Nibelungen. Wagners prozawerken vormen een fascinerend masterplan voor zijn innovatieve muziekdrama's.
Van Wagner verschenen bij IJzer:
Het kunstwerk van de toekomst
Geschriften over kunst, politiek en religie
Opera en drama
Geschriften over eigen werk
Geschriften over muziek
Geschriften over theater
Geschriften over cultuur en maatschappij
Geschriften over Parijs
Dit boek toont Wagners worsteling met het gefragmenteerde moderne leven. Hij wil de mensen en de kunsten weer verenigen. Mens en Muze kwijnen weg in isolement en zijn in de greep van egoïsme, nuttigheidsdenken en de waan van de dag. Wagners cultuurkritiek grijpt vooruit op Nietzsche en Heidegger en is nog altijd actueel. Zijn totaaltheater biedt een utopisch alternatief, dat voortbouwt op het slotkoor van Beethovens negende symfonie: 'Alle Menschen werden Brüder!'
Deze eerste Nederlandse vertaling van Wagners proza laat een breed publiek kennismaken met het denkwerk achter het Gesamtkunstwerk. De lezer wordt terzijde gestaan door een uitgebreide inleiding en verklarende noten. Het Kunstwerk van de toekomst is onmisbare lectuur voor iedere liefhebber van muziektheater.