Samenvatting
Erich Fromm [1900-1980] geldt als een der belangrijkste denkers over mens en maatschappij van onze tijd. Door werken zoals «Liefhebben; een kunst, een kunde», «De angst voor vrijheid» en «Een kwestie van hebben of zijn» heeft hij nog altijd een fundamentele invloed op het hedendaagse wereldbeeld. Tot zijn hoofdwerken behoort tevens «Het hart van de mens». Dit boek biedt een actuele en fascinerende visie op de moderne mens voor wie de keuze tussen goed en kwaad urgenter dan ooit lijkt in de schaduw van opgeblazen ego's, nepnieuws en waarheid-erosie. Enerzijds stimuleert de huidige door technologie beheerste tijd de menselijke neigingen tot narcisme, zelfoverschatting en eigenwaan; anderzijds vereist waarachtige liefde voor het leven, voor de medemens en voor de wereld een grote inspanning tegen alle maatschappelijke krachten van materialisme en hyperconsumptie. Fromms analyse brengt scherp in beeld hoe eigentijdse leiders, de eigentijdse economie en de eigentijdse politiek floreren op ziekelijke vormen van narcisme, egoïsme en superioriteitsgevoelens. Dit destructieve «ondergang-syndroom» staat tegenover het «groei-syndroom», waarvan het hart wordt gevormd door zorgzaamheid, de zin tot onafhankelijkheid en het losbreken uit egocentrisme. In Het hart van de mens schetst Fromm overtuigend dat deze twee tegenovergestelde neigingen voortdurend om voorrang strijden in de mens, en dat elk individu gedoemd is zelf dit fundamentele dilemma op te lossen. Aldus wordt duidelijk dat de mens staat voor een cruciale keuze: kiezen we voor een narcistische opsluiting in onszelf, of kiezen we voor een levensoriëntatie waarin wijzelf en de ander tot bloei kunnen komen? In deze tijd van politieke en culturele crisis heeft dit boek niets van zijn noodzaak verloren. «Dit boek is hoogst actueel en bijzonder relevant voor het begrijpen van de grote politieke, maatschappelijke en culturele vraagstukken van onze tijd. Zeer aanbevolen.» - Midwest Book Review «Dit heldere boek biedt inzichten in mens en maatschappij van blijvende betekenis.» - The New York Review of Books