Samenvatting
Spoorweghistoricus Guus Veenendaal beschrijft in Het Grote Spoor Boek, aan de hand van zo’n 450 foto’s, wat er sinds 1839 op en naast het Nederlandse spoor gebeurde. In deze lange periode veranderde niet alleen het land, maar ook het spoorbedrijf ingrijpend. Het nieuwe vervoermiddel zorgde ervoor dat mensen ‘vlug, veilig en voordeelig’ van a naar b konden reizen. De komst van de spoorwegen bracht ook de bouw van spoordijken, bruggen en monumentale stations met zich mee. En niet onbelangrijk: met de komst van de spoorwegen verscheen er ook een uniforme tijd, die overal in Nederland gelijk was. De foto’s in dit boek zijn voor het grootste deel afkomstig uit de rijke collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. De foto’s zijn ondergebracht in thema’s als personeel, reizigersvervoer, goederen op het spoor, stations en veiligheid. Bij iedereen die meer wil weten over meer dan 180 jaar spoorweggeschiedenis in Nederland mag Het Grote Spoor Boek niet in de kast ontbreken.
Spoorweghistoricus Guus Veenendaal beschrijft in Het Grote Spoor Boek, aan de hand van zo’n 450 foto’s, wat er sinds 1839 op en naast het Nederlandse spoor gebeurde. In deze lange periode veranderde niet alleen het land, maar ook het spoorbedrijf ingrijpend. Het nieuwe vervoermiddel zorgde ervoor dat mensen ‘vlug, veilig en voordeelig’ van a naar b konden reizen. De komst van de spoorwegen bracht ook de bouw van spoordijken, bruggen en monumentale stations met zich mee. En niet onbelangrijk: met de komst van de spoorwegen verscheen er ook een uniforme tijd, die overal in Nederland gelijk was. De foto’s in dit boek zijn voor het grootste deel afkomstig uit de rijke collectie van het Spoorwegmuseum in Utrecht. De foto’s zijn ondergebracht in thema’s als personeel, reizigersvervoer, goederen op het spoor, stations en veiligheid. Bij iedereen die meer wil weten over meer dan 180 jaar spoorweggeschiedenis in Nederland mag Het Grote Spoor Boek niet in de kast ontbreken.