Samenvatting
De student moet leren klinisch redeneren om later als arts gezondheidsproblemen
te kunnen diagnosticeren en behandelen. Daarvoor is kennis van klachten en ziekten
nodig, maar ook van de achtergronden van het diagnostisch en het therapeutisch
proces. Het Raamplan 2001, een gemeenschappelijk document van alle medische
faculteiten in Nederland, beschrijft de eindtermen waaraan een arts aan het eind
van de opleiding moet voldoen. Het vermogen tot klinisch redeneren is een van de
belangrijkste 'algemene eindtermen'.
Inzicht in het geneeskundig proces is niet alleen voor (aanstaande) artsen van belang, maar ook voor andere (para)medische hulpverleners en voor docenten. De voorafgaande oplagen van Het geneeskundig proces hebben duidelijk gemaakt dat het boek ook naar hen zijn weg heeft gevonden.
Het Geneeskundig Proces is geschreven door huisartsen, maar uitdrukkelijk is ook
de gang van zaken in het ziekenhuis besproken. In het team van auteurs zijn alle
medische faculteiten vertegenwoordigd.
In deze geheel geactualiseerde derde druk zijn drie nieuwe hoofdstukken toegevoegd die óók te maken hebben met het geneeskundig proces: het omgaan met
fouten, multimorbiditeit en polyfarmacie, en het bijhouden van medische kennis.
'Dit boek is onmisbaar voor medische studenten, maar ook voor huisartsen en specialisten in opleiding.' V. Tielens in Medisch Contact.
'De redactie is in staat geweest een consistente en prettige stijl te hanteren ofschoon vele auteurs uit alle universiteiten hun bijdrage hebben geleverd.'
W. van den Bosch in Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.
'Voor eenieder die betrokken is bij het "klinisch redeneren" is het een aanrader, wat ook zijn professionele achtergrond moge zijn.'
F. Groeneveld, J. Brienen en S. Thomas in Huisarts en Wetenschap.