Samenvatting
Onderwijs wil leerlingen boeien, motiveren, kwalificeren en uitdagen, met andere woorden: een rijke leeromgeving voor allen bieden. Dit betekent ook verschillende activerende werkvormen kunnen toepassen en deze afstemmen op de doelen en onderwijsbehoeften van leerlingen. Het didactische werkvormenboek biedt de (toekomstige) docent een praktisch overzicht van bijna 250 onderbouwde werkvormen en suggesties om die effectief te gebruiken. Deze druk besteedt meer aandacht aan mogelijkheden om te differentiƫren en (interactieve) media als werkvorm of als hulpmiddel bij werkvormen in te zetten. Door deze druk loopt als rode draad het benadrukken van het belang van effectief en attractief leren door onder andere een juist gebruik van werkvormen. Het theoretische deel 1 is grondig herzien en daardoor nog praktischer in het gebruik. In deel II zijn enkele werkvormen toegevoegd, teksten geactualiseerd en de leesbaarheid nog verder verbeterd. Het didactische werkvormenboek is een ideeƫnboek waarin (toekomstige) docenten een schat aan mogelijkheden vinden om hun onderwijs af te stemmen op en aantrekkelijk te maken voor hun leerlingen. Piet Hoogeveen studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de universiteit van Groningen. Van 1977 tot 2014 was hij als docent onderwijskunde verbonden aan de lerarenopleiding van Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) te Nijmegen. Jos Winkels studeerde na de opleiding tot docent basisonderwijs Onderwijskunde aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij was werkzaam in het basis-, voortgezet en beroepsonderwijs. Vervolgens werkte hij als docent onderwijskunde aan de hogescholen in Nijmegen en Tilburg. Daarna was hij senior wetenschappelijk medewerker beroepsonderwijs en bedrijven bij Cito in Arnhem. Thans houdt hij zich vooral bezig met ontwikkelingen op het gebied van werkvormen.