Samenvatting
Een prachtig geschreven, onthullend onderzoek dat een verregaande machtsstrijd in een van de meest verheven culturele kringen ter wereld blootlegt De Zweedse Academie, verantwoordelijk voor het jaarlijks uitreiken van de Nobelprijs voor Literatuur, komt op 22 november 2017 onder vuur te liggen. Een Zweedse krant publiceert een onderzoek waarin achttien vrouwen naar voren treden die zeggen dat ze seksueel zijn misbruikt door artistiek leider Jean-Claude Arnault, getrouwd met een vooraanstaand lid van de Zweedse Academie. Het bericht zorgt wereldwijd voor opschudding en heeft als gevolg dat in 2018 geen Nobelprijs voor Literatuur wordt uitgereikt. In 1996 al ontvangt de Zweedse Academie een brief om de leden te waarschuwen voor Arnault. Hij wordt beschuldigd van het lastigvallen van meerdere vrouwen die exposeren in het cultureel centrum dat door hem en zijn vrouw wordt geëxploiteerd, en gesubsidieerd wordt door de Academie. Ondanks deze waarschuwing wordt er geen actie ondernomen. Eenentwintig jaar later verbreekt journalist Matilda Gustavsson deze stilte. Met toegang tot belangrijke getuigen en ingewijden duikt ze in het mysterieuze en gesloten bolwerk, waar ze stuit op seksueel misbruik, intimidatie en corruptie. ‘Indrukwekkend. [...] een sociaal drama over kunst, macht en afhankelijkheid. – Svenska Dagbladet ‘In proza zo licht als een veer slaagt Matilda Gustavsson erin zowel het karakter van Jean-Claude Arnault als zijn beangstigende kijk op vrouwen te isoleren en vast te leggen.’ – Göteborgs-Posten ‘Een traditioneel macho-onderzoek: onthullend, subversief en met spannende details over seks, macht en cover-ups.’ – Kristianstadsbladet ‘Wereldwijd voorpaginanieuws. De Nobelprijs voor Literatuur die niet werd uitgereikt. En tot slot de veroordeling voor verkrachting. Het bolwerk is een van de beste voorbeelden van literaire journalistiek ooit in Zweden gepubliceerd.’ – Majgull Axelsson, Dagens Nyheter