Samenvatting
Wat we in het theater zien, komt allemaal voort uit de verbeelding van kunstenaars. We kennen Herman Gordijn (1932 – 2017) als tekenaar, schilder en graficus die ons vaak naar de wereld laat kijken op een manier die ‘nette’ mensen niet gewend zijn. Het levert indringende en zelfs confronterende beelden op die je niet gemakkelijk vergeet. Dit boek laat de krachtige ontwerpen zien die hij in de jaren zestig van de vorige eeuw maakte voor praktisch alle grote theatergezelschappen in Nederland. Hij ontwierp door middel van decors, kostuums en licht, de fysieke omgeving waarin het moderne drama zich kon voltrekken. In elke productie probeerde hij de sfeer van het stuk zichtbaar te maken en te versterken. Ieder kostuumontwerp is een karakteristiek ‘Gordijntje’ dat virtuoos, met veel liefde, humor en speelsheid is getekend. In een monumentale decorbouw komt alles tot leven. Terugblikkend is het boeiend om te zien hoe de vele opdrachten voor het theater ook invloed hebben gehad op zijn vrije werk. Als autonome kunstenaar bleef hij zijn persoonlijke gedrevenheid trouw en in het theater speelde hij net zo met verbeelding als in de beslotenheid van zijn atelier.