Samenvatting
Op Helgoland, een kaal eiland in de Noordzee, een bij uitstek geschikte plaats om extreme ideeën te ontwikkelen, gaf de 23-jarige Werner Heisenberg de aanzet tot wat volgens velen de ingrijpendste wetenschappelijke revolutie aller tijden is geweest: de kwantumfysica.
In de loop van de daaropvolgende eeuw werd het steeds duidelijker dat de kwantumtheorie schokkende en verontrustende ideeën in zich bergt, zoals spookachtige kansgolven en ver van elkaar verwijderde objecten die op magische wijze verbonden blijken. Tegelijkertijd is ze talloze malen experimenteel bevestigd, hetgeen heeft geleid tot een enorme verscheidenheid aan toepassingen. Men mag wel stellen dat de wereld van nu wordt geregeerd door deze theorie, terwijl ze toch nog altijd uiterst geheimzinnig is.
In Helgoland vertelt Carlo Rovelli glashelder de avontuurlijke en door controversen gekenmerkte ontwikkeling van de kwantumtheorie. Ook geeft hij een nieuwe visie op de theorie: die is volgens Rovelli aanleiding om nog steeds onopgeloste fundamentele kwesties omtrent de aard van de fysische werkelijkheid, en daaruit voortvloeiend ook die van onszelf, in een nieuw en verrassend perspectief te onderzoeken.
Carlo Rovelli (1956) geeft leiding aan de kwantumzwaartekrachtgroep van het Centre de physique théorique van de universiteit van Aix-Marseille. Bij Prometheus verschenen eerder Zeven korte beschouwingen over natuurkunde (2016) en Het mysterie van de tijd (2018). Beide boeken werden vertaald in meer dan veertig talen, en er werden een miljoen exemplaren van verkocht.
Over Het mysterie van de tijd:
‘Een magistraal boek waarin Carlo Rovelli oude mythes verknoopt met moderne natuurkunde.’ NRC Handelsblad •••••
‘Goed schrijven over natuurkunde kunnen maar heel weinig mensen. Bestsellerauteur Carlo Rovelli is een van hen.’ De Volkskrant, Boek Van De Week
‘Grote geesten in een klein boek.’ Elsevier (4 sterren)
Over Zeven korte beschouwingen over natuurkunde:
‘Het panorama dat Carlo Rovelli schetst is van een adembenemende schoonheid en zet aan tot denken.’ NRC Handelsblad (5 ballen)