Samenvatting
Handelingsgericht werken (HGW) beoogt de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en staat volop in de belangstelling. Het maakt passend onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet. HGW is doel- en opbrengstgericht en onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: Wat hebben zij nodig om de onderwijsdoelen te behalen? Leraren bieden passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan de toekomst van leerlingen. Maar wat hebben zij hiervoor nodig: Wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? De positieve aspecten van leerlingen, leraren en ouders zijn nodig voor inzicht in de situatie, ambitieuze doelen en voor een succesvol plan van aanpak. Dit boek bespreekt de uitgangspunten van HGW en concretiseert deze naar de dagelijkse praktijk: Wat zien en horen we ervan in de klas, tijdens team- en leerlingenbesprekingen en in gesprekken met leerlingen en hun ouders? De HGW-cyclus geeft teamleden meer grip op de verschillen in een klas. Deze cyclus is ook toe te passen bij een individuele leerling die extra begeleiding nodig heeft. Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk illustreren één en ander. Dit boek is bruikbaar voor leraren, mentoren, leidinggevenden, zorgcoördinatoren en leer- en gedragsspecialisten in het voortgezet (speciaal) onderwijs. Het geeft antwoord op de vraag 'hoe kunnen we handelingsgericht samenwerken'? We willen met dit boek niet alleen meer kennis over HGW verschaffen, maar ook inspireren en motiveren om HGW uit te proberen: Wat werkt op onze school? OVER DE AUTEURS NOËLLE PAMEIJER is als school-, GZ- en kinderpsycholoog werkzaam bij het Samenwerkingsverband Annie M.G. Schmidt en bij 'Kwaliteit in Nascholing'. TANJA VAN BEUKERING is pedagoog, onderwijskundige en GZ-psycholoog en als onderwijsadviseur werkzaam bij Van der Wolf & Van Beukering. MAGDA VAN DER WULP en ALYCE ZANDBERGEN zijn orthopedagoog en als onderwijsadviseurs werkzaam bij Buro Spring, scholen in de praktijk, een begeleidings- en adviesbureau voor het onderwijs.