Samenvatting
HANDBOEK werving en selectie is een beproefde gids voor iedereen die te maken heeft met het werven en selecteren van (de juiste) medewerkers. Trends als de toegenomen transparantie in communicatie, de beschikbaarheid van digitale technologie en de mogelijkheden van data-analyse hebben het vak de laatste jaren aanzienlijk veranderd en verrijkt met woorden als employer branding, sourcing, artificial intelligence, Talent Acquisition Specialist, preboarding, employee journey, Applicant Tracking Systems, employee referrals, Total Talent Acquisition, selection bias, onboardingapp en predictive analytics. Echter, het wervings- en selectieproces is niet fundamenteel veranderd. In grote lijnen verloopt dit over het algemeen nog altijd volgens eenzelfde patroon: er is een vacature, deze wordt bekendgemaakt, uit alle reacties wordt de beste sollicitant gekozen, die sollicitant wordt aangenomen en ingewerkt. Daar gaat dit boek over. In dit handboek komen de volgende onderwerpen aan bod: • het opstellen van een personeelsplan • de organisatie van de werving en selectie • arbeidsmarktanalyse • employer branding • kandidaten verleiden te solliciteren • de inzet van de middelen en media • het voorbereiden en voeren van het selectiegesprek • assessmentcenters en (online) psychologische testen • de afronding van de selectieprocedure • arbeidsvoorwaarden en wetten • de onboarding van nieuwe medewerkers Zo is ook deze nieuwe editie een actuele en complete gids die de (toekomstige) HR-professional, recruiter en leidinggevende stap voor stap begeleidt in het proces van arbeidsmarktcommunicatie, werving en selectie en onboarding.