Samenvatting
Als Napoleon destijds een goede productieleider had gehad, dan werd er nu absoluut Frans gesproken in Moskou. Helaas klopte de planning niet, werd het belang van de jaargetijden over het hoofd gezien, was het vervoer ver onder de maat en de catering slecht. De productieleider van een speelfilm, televisieprogramma of welke audiovisuele productie dan ook, moet alle mogelijke problemen voor zijn. Hij moet zorgen voor een goede organisatie en logistiek, voor gedetailleerde planningen en een optimale communicatie tussen de crewleden. Het Handboek voor productieleiders en crew is het eerste boek waarin alle facetten van de vier fases van het productieproces gedetailleerd aan bod komen: de ontwikkeling van het scenario, de preproductie, de opnamen en de post-productie. Aan de hand van internationaal gehanteerde werksystemen en -planningen, modelcontracten, praktijkvoorbeelden, foto's en vele anekdotes, schetst de auteur een totaalbeeld van het werk van een productieleider. In deze geheel herziene derde druk wordt bovendien aandacht besteed aan het duurzaam produceren.
Een must-read voor iedereen die verder wil in de filmproductie!
Pim van Hoeve, regisseur
De productieleider vormt de spil van het filmproductieproces en moet net als de regisseur of cameraman (beide m/v) een ambacht beheersen, juist in een omgeving die met de dag complexer wordt. Dit boek is dan ook onmisbaar voor productieleiders in spé en verplichte kost op onze sets voor iedereen met ambities in het vak.
Chris Derks, gedelegeerd producent
De ultieme versie van een film kan alleen worden uitgevoerd als je begrijpt hoe die film productioneel moet worden gemaakt.
Roel Reine, regisseur Michiel de Ruyter