Samenvatting
Voor en door sportmanagers Sportmanagers komen op verschillend niveau in onderhandelingssituaties terecht. Soms in eenvoudige, maar vaak in complexe situaties. Met overheden, met sponsoren, met eigen leden of klanten, met leveranciers, met medewerkers, trainers en coaches of in hun eigen politieke/bestuurlijke context. Er bestaat geen gouden tip tot succesvol onderhandelen in de sport. Dit Handboek Sportief onderhandelen bevat niettemin vele tips en suggesties en een aanpak die goed past in de sportsector, waar het immers gaat om presteren en mensen die prestaties leveren. En als er mensen in het spel zijn, is de relatie belangrijk. De aanpak en tips sluiten hierop aan. Het handboek bevat niet alleen vele praktijkvoorbeelden uit de sport, maar ook van daarbuiten. Daarmee geeft het ook lessen voor onderhandelingssituaties in het dagelijks leven. Het handboek is opgebouwd uit drie delen: 'Onderhandelen kun je leren', 'Bij het onderhandelen' en 'Lastige situaties'. De sport, een sector met een eigen cultuur en sfeer, staat daarin centraal. Daarnaast is er aandacht voor de bijzondere omgeving, zoals de vrijwilliger ten opzichte van de professional en de uitdagende politieke en bestuurlijke context. Sport is emotie, dus ook het onderhandelen! Daarom is er in dit handboek, naast de algemene beginselen van het onderhandelen en argumenteren, speciale aandacht voor díe methodiek en díe onderwerpen die in de sport van belang zijn.