Samenvatting
Publieke organisaties moeten bedrijfsmatig werken, hun prestaties meten, in ketens samenwerken en aantoonbaar resultaten boeken. Dat klinkt makkelijker dan het is. Bedrijfsmatigheid, prestatiesystemen en ketens geven steeds minder houvast voor ministeries, gemeenten, uitvoerders, politie en justitie, ziekenhuizen, GGZ-instellingen, scholen, en al die andere organisaties die maatschappelijke waarde leveren. Dit boek analyseert het management van die publieke organisaties. Door 'state of the art' kennis bijeen te brengen worden eenvoudige opvattingen over publiek management gerelativeerd en wordt een eigen perspectief op publiek management ontwikkeld. Prestatiesystemen en ketens worden niet verworpen, maar wel als beperkt en beperkend gezien. Vanuit een andere kijk op publiek management worden krachtiger managementinzichten en -aanpakken gepresenteerd. Die zijn relevant voor studenten, maar ook voor publieke managers, beleidsmakers en -uitvoerders, politici en adviseurs. Deskundige auteurs bespreken actuele managementthema's, geclusterd naar de klassieke kernthema's Strategie, Organisatie en Bedrijfsvoering. Ze behandelen onder meer leiderschap, ketens en netwerken, samenwerking, management en media, professionals, verantwoording, organisatiecultuur, financieel management, kwaliteit, en HRM. Via inleidende en uitleidende hoofdstukken krijgt de lezer systematisch inzicht in de opkomst, achtergronden en effecten van prestatiegericht management. Publiek management, zo wordt geconcludeerd, draait om het behendig op elkaar betrekken van prestaties, primaire processen en politiek.