Samenvatting
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het 'doen en laten' in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren.
Geen nieuw jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartelust zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat hij al weet en kan, kent en doet. Een inspirerend en uitdagend boek.
This empowering approach taps into the resilience of students and educators and guides them all in a handy workbook format.
Dr. Linda Metcalf
Uitgaan van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden biedt de werkers in het onderwijs een hoopvol perspectief.
Louis van Gaal
Het (dit boek - red.) bespreekt de vraag welke persoonlijke krachten leerlingen/studenten en hun leraren ter beschikking hebben om de problemen, die er zeker zijn, aan te pakken.
Dr. Kees van der Wolf
Uitdagend en bemoedigend voor al die mensen die er écht werk van maken jongeren hun eigen weg te helpen vinden.
Max Hoefeijzers
Louis Cauffman (1958), klinisch psycholoog en bedrijfseconoom, is oprichter van het SOLT.E.A.M., een internationaal gezelschap van oplossingsgerichte experts. Zijn inzichten zet hij uiteen in cursussen en publicaties, toegepast op verschillende beleidsterreinen. Daarnaast is hij onder meer gastdocent aan de EHSAL Management School in Brussel (B), uitvoerend lid van het Instituut van het Familiebedrijf (B) en bestuurslid van het Family Firm Institute (VS). Louis Cauffman is directeur van een adviespraktijk en heeft veel ervaring als trainer, consultant en interim-manager.
Dr. Dick J. van Dijk (1952), neerlandicus en gedragswetenschapper, was langdurig werkzaam in het onderwijs, achtereenvolgens als leerkracht en schoolleider in het vo en docent-begeleider aan de master SEN opleiding van Fontys OSO. Zijn belangstelling voor therapeutische interactie bracht hem in contact met Luc Isebaert. Het resulteerde in de uitgave van het Praktijkboek oplossingsgerichte cognitieve therapie. Dick J. van Dijk is aan de UvA gepromoveerd op een proefschrift over de taal van oplossingen. Hij maakt deel uit van het SOLT.E.A.M. en heeft een eigen praktijk voor training, coaching en advies.