Samenvatting
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs biedt een grondige inleiding in het oplossingsgerichte denken. Besproken wordt hoe je in willekeurig welke onderwijspositie zo te werk kunt gaan dat je je laat sturen door de oplossing in plaats van het probleem. Het boek bestaat uit vier onafhankelijk van elkaar te lezen delen: het oplossingsgerichte denkkader, het werkveld van het onderwijs als geheel, het instrumentarium en het ¿doen' en ¿laten' in leidinggeven, middenmanagement, onderwijzen, ondersteunen en assisteren.
Geen jargon of compleet andere benadering; wel een expertsysteem op basis van een zeer uitgebreide verzameling gevalsbeschrijvingen, waaruit iedere onderwijskracht naar hartenlust zal kunnen putten. De auteurs spreken de wens uit dat de gebruiker alles wat hij oppikt zo naadloos mogelijk laat aansluiten bij wat hij al weet en kan, kent en doet.
Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs is een inspirerend en uitdagend boek.