Samenvatting
De regelingen voor inburgering veranderen, en onderzoek naar tweedetaalverwerving levert steeds weer nieuwe inzichten op. Het onderwijs Nederlands als tweede taal (NT2) verandert door deze ontwikkelingen voortdurend van karakter.
Het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs geeft een actueel en compleet overzicht van het vakgebied. De eerste twee hoofdstukken behandelen de context van het leren van een tweede taal en taalonderwijs en -didactiek. In de daarop volgende hoofdstukken komen de verschillende onderdelen van taalvaardighedenonderwijs aan de orde. Daarna volgt een hoofdstuk over toetsing en evaluatie en ten slotte worden een aantal politieke, onderwijskundige en sociale aspecten van het NT2-onderwijs in een breder perspectief geplaatst.
Het boek is geschreven voor (aankomende) NT2-docenten in de volwasseneneducatie, op roc¿s en in het voortgezet onderwijs. Door de vele opdrachten, evaluatievragen, kernwoordenlijsten, tips voor verder lezen en kaderteksten met extra informatie is het Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs een zeer toegankelijk en studeerbaar boek. Bovendien is op de bijbehorende website aanvullende en actuele informatie beschikbaar.
Bart Bossers is docent Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Folkert Kuiken is bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal aan de Universiteit van Amsterdam. Anne Vermeer is hoofddocent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg.