Samenvatting
Het klinkt zo vanzelfsprekend: de doeltaal gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Alleen: werkt het wel zo? Wordt er wel automatisch meer geleerd wanneer de docent de doeltaal inzet? Ja en nee. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel. Handboek doeltaaldidactiek biedt docenten een naslagwerk dat de kern van de tweede-taalverwervingstheorie uiteenzet, aanvult met nieuwe inzichten, en dat geheel koppelt aan het gebruik van de doeltaal als didactisch instrument: doeltaal-leertaal. Het handboek start met een overzichtelijke weergave van de belangrijkste theorieën uit de vreemdetalendidactiek: het taaldidactisch fundament. In vier themahoofdstukken worden vervolgens praktische didactische handreikingen gedaan om de doeltaal te gebruiken, telkens voorzien van onderbouwing, uitleg, lesideeën en vele voorbeelden. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een praktijkcasus die als rode draad terugkeert, veelvuldig aangevuld met illustraties uit de lespraktijk van vreemdetalendocenten. Er is bovendien aandacht voor doeltaalgebruik in specifieke onderwijssituaties, zoals NT2-onderwijs en het tweetalig onderwijs. Het boek sluit af met concrete aanwijzingen om doeltaal-leertaal stapsgewijs in de onderwijspraktijk te implementeren. Bij dit boek hoort een website met ondersteunend materiaal. Sebastiaan Dönszelmann is vakdidacticus, trainer en docentenopleider. Hij deed onderzoek naar effectief doeltaalgebruik en naar de didactische ontwikkeling van docenten, en promoveerde in 2019 op dat onderwerp. In Nederland geldt Sebastiaan als dé expert op het gebied van doeltaaldidactiek. Hij is een van de redacteuren en medeauteur van het Handboek vreemdetalendidactiek .