Samenvatting
Groepswerk met jongeren is effectiever dan 1-op-1-begeleiding. Maar ondanks een lange traditie in het werken met groepen jongeren is de systematische methodiekontwikkeling ervan tot nu toe beperkt gebleven. Het vertalen van de theorie over groepswerk en over groepsdynamica naar praktische handelingskennis voor het begeleiden van groepen jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 23 jaar, blijkt lastiger dan gedacht. Dit boek bundelt wat de afgelopen decennia is geschreven over de betekenis en uitvoering van groepswerk met jongeren in het domein van de vrije tijd. Daarbij ligt het accent op het jongerenwerk, waarin al meer dan honderd jaar het begeleiden van groepen jongeren bij het volwassen worden in de samenleving centraal staat. Het boek geeft antwoord op vragen als: Wat is de pedagogische opdracht van groepswerk met jongeren? Voor welke doelen wordt het groepswerk ingezet? Wat is de invloed van sociale professionals op het groepsproces? Hoe verdienen zij het gezag? Op welke manieren beïnvloeden zij de dynamiek van de groep? En: wat is er bekend over de resultaten? Groepswerk met jongeren in de wijk breekt een lans voor de professionele begeleiding van groepen jongeren in het domein van de vrije tijd.