Samenvatting
Hoe zorg je ervoor dat je ieder lesuur opnieuw een sfeer creëert waarin het plezierig is om te leren? Vaak verloopt de les zonder problemen, maar wat doe je in die situaties waarin leerlingen geen zin hebben om zich in te zetten, zich afzetten tegen het gezag of elkaar zelfs te lijf gaan? Groepsplan Gedrag in het voortgezet onderwijs richt zich op het realiseren van een veilig pedagogisch klimaat. Het is een actueel naslagwerk over gedrag én het geeft richtlijnen over hoe gedragsproblemen binnen de school op planmatige wijze kunnen worden voorkomen en aangepakt. Een preventiemodel met drie niveaus is de ruggengraat van zowel de theorie als het planningsinstrument. Preventieniveau 1 biedt een overzicht van maatregelen die kunnen bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat. Preventieniveau 2 gaat over leerlingen met kwetsbaar of moeilijk gedrag. Preventieniveau 3 bespreekt zware en ernstige gedragsproblematiek. Deze drie preventieniveaus corresponderen met de indeling van het zogenaamde Groepsplan Gedrag. Dit planningsformulier helpt scholen voor voortgezet onderwijs planmatiger te werken aan gedrag en sociaal-emotioneel leren. Groepsplan Gedrag in het voortgezet onderwijs is een praktisch boek voor leraren, mentoren, leerlingbegeleiders en zorgcoördinatoren in het voortgezet onderwijs (speciaal voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo). Ook voor het werk van orthopedagogen en schoolpsychologen is het boek uitermate geschikt.