Samenvatting
Bedrijven moeten alsmaar groeien. Het aantal klanten, de omzet en het marktaandeel moeten groeien en ook internationaal moet je de grootste speler worden. Ons huidige financieel-economische systeem is volledig op dat soort ‘groeien moet’-mythes gebaseerd. Het gevolg? Organisaties worden log en als ondernemer, manager of medewerker raak je steeds meer je persoonlijke en zakelijke vrijheid kwijt. Actuele crises zoals de corona- en de klimaatcrisis tonen aan dat dit traditionele ‘groeien moet’-systeem niet langer houdbaar is. Het wordt hoog tijd voor een andere visie! In Groeien zonder te groeien laat Tony de Bree zien dat je helemaal niets ‘moet’, tenzij je dat zelf wilt. Je ontdekt hoe je in elke bedrijfstak succesvol kunt zijn door van betekenis te zijn voor je klanten en te werken met een klein virtueel netwerkbedrijf. Dit boek beantwoordt vragen als: Wat is het geheim van minimalistisch ondernemen? Wat is ‘bokito-management’? Waarom kun je beter visiegedreven dan concurrentiegedreven ondernemen? Hoe richt je een virtuele netwerkorganisatie in en welke ICT gebruik je daarvoor? Hoe kies je de juiste samenwerkingspartners om klein te blijven? Hoe blijf je persoonlijk en zakelijk flexibel tijdens een crisis of transitie? Inspirerende verhalen van drie intrapreneurs en 22 succesvolle ondernemers in o.a. de telecom, het bankwezen, het hoger onderwijs, de advocatuur, de high-tech, de bouw, de landbouw, de mediawereld, de eventindustrie en zelfs de zorg, tonen het belang van persoonlijke veerkracht en laten zien dat het in de praktijk anders kan. Met opdrachten na ieder hoofdstuk en gratis instructievideo’s, e-boeken, checklists en canvassen als het Snoeicanvas© en het Online Platform Canvas© geeft dit boek je alles wat je nodig hebt om succesvol te ondernemen in de betekeniseconomie. ‘Tony weet in Groeien zonder te groeien zijn eigen praktijkervaring te combineren met die van 25 anderen en komt daarmee tot verrassende, praktische en inspirerende lessen.’ – Marie Jose van den Boomgaard (KPN) ‘Door Groeien zonder te groeien blijf je ook in economische tegenspoed lean and mean en kun je je honderd procent focussen op ondernemen.’ – Richard Otto (oprichter Tens Media en medeoprichter XS2RADIO) ‘In de economie van Groeien zonder te groeien betekent ROI niet meer “return on investment” maar “return on involvement”.’ – Pernille La Lau (facilitator business leadership, media-expert en tv-presentator RTL) ‘Tony geeft er met Groeien zonder te groeien opnieuw blijk van kijk te hebben op “de nieuwe werkelijkheid”. Een aanrader.’ – Meino Zandwijk (pionierend verbinder en ambassadeur dutch) Trefwoorden: groeien organisatie duurzaamheid handleiding