Samenvatting
Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen! Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt. Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf. Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maart als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.
Waarom en hoe een overname de groei van je bedrijf spectaculair kan versnellen! Er zijn tal van redenen om een ander bedrijf over te nemen. Je marktaandeel vergroten. Nieuwe producten of diensten toevoegen. Een stap naar het buitenland zetten. Synergie bewerkstelligen. Stuk voor stuk valide motieven om je als ondernemer op een overnamemarkt te begeven. Maar het slechtste wat je kunt doen is ‘zomaar’ een bedrijf overnemen. Bijvoorbeeld omdat een bedrijf toevallig op je pad komt. Voordat je weet wordt je een proces ingezogen dat veel tijd en aandacht kost en tot een nieuwe situatie leidt waar je helemaal niet goed over hebt nagedacht. Een ander bedrijf kopen moet daarom altijd onderdeel zijn van een uitgedachte strategie. Het is een strategisch spel dat goed gespeeld moet worden, waarbij gedegen voorbereiding voorop staat: samenstellen van een dealteam, zoeken en evalueren van overnametargets, waarderen, onderhandelen en – last but not least – de integratie van de target met je eigen bedrijf. Een traject waar je zomaar 6 tot 18 maanden mee bezig bent. Maart als het lukt is de bevrediging groot met als resultaat een aanzienlijke groeistap voor je bedrijf.