Samenvatting
Elke leraar in het voortgezet onderwijs wil graag dat zijn leerlingen écht leren. Het mooiste wat je als leraar kunt bereiken, is dat leerlingen naast liefde voor jouw vak ook liefde voor leren in het algemeen ontwikkelen. Toch is de praktijk vaak weerbarstig. Leerlingen zijn nogal eens berekenend en gaan vaak voor een zes met minimale inspanning. En na de toets lijkt het wel een sport om het geleerde zo snel mogelijk weer te vergeten. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Dit boek laat je zien hoe het met behulp van een aantal eenvoudige formatieve technieken wel degelijk mogelijk is leerlingen écht aan het leren te krijgen. Formatief handelen: veel mensen in onderwijsland hebben het erover. Toch weet lang niet iedereen wat het is en waarom het opeens zo’n grote hype is. Dit boek begint daarom met 17 redenen waarom formatief handelen weleens een van de grootste onderwijsinnovaties zou kunnen zijn. De meeste boeken over dit onderwerp zijn geschreven door theoretici, wetenschappers en onderwijsspecialisten. Dit boek is anders: het is geschreven door een leraar, voor leraren. Geen theoretisch hoogdravend gedoe dus, maar échte voorbeelden, stevig geworteld in de praktijk van meer dan twintig jaar lesgeven. Dit boek, vol tips en tricks uit de praktijk, begeleidt je stap voor stap naar een meer formatieve manier van lesgeven. Je leest: • waarom formatief handelen zoveel op kan leveren voor het leren van onze leerlingen; • wat formatief handelen is en wat het niet is; • hoe je leerdoelen en succescriteria opstelt; • hoe je feedback geeft en vragen stelt die leerlingen in beweging brengen; • hoe je formatief handelen stap voor stap kunt integreren in je lessen; • wat succesfactoren zijn voor een formatieve cultuur binnen de school; zodat je morgen al kunt beginnen met formatief handelen in je les. Jouke Brouwer is leraar Frans en daarnaast ook (team)coach en trainer.