Samenvatting
Fré Cohen (1903-1943) was een van de belangrijkste grafische vormgeefsters van Nederland. In haar werk komen de vormtaal als de idealen van de Amsterdamse School terug. Zij ontwierp grafisch drukwerk voor de Gemeente Amsterdam maar ook voor de socialistische beweging, zoals de Sociaal Democratische Arbeiders Partij (SDAP), de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC), vakbonden en coöperaties. Zij groeide op in een diamantbewerkersgezin en woonde met uitzondering van vijf jaar in Antwerpen haar hele leven in Amsterdam. Zoals veel Amsterdamse Joden moest zij na 1942 onderduiken en heeft zij de oorlog niet overleefd. Fré Cohen was een zeer veelzijdig kunstenares. Naast de verzorging van grafisch drukwerk maakte zij veel ander werk: ex librissen, houtsneden, tekeningen, penningen en aquarellen. Haar werk en haar leven vertellen het verhaal van vooroorlogs Amsterdam. Het was de Joodse bevolking die meehielp de stad op te bouwen. Vrouwen emancipeerden en de arbeidersklasse streed voor een beter bestaan. Fré Cohen had hierin een actieve rol.
Fré Cohen (1903-1943) was één van de meest vooraanstaande vormgevers van de Amsterdamse School. Haar werk is enorm veelzijdig. In haar boekomslagen, ex librissen, schilderijen, tekeningen, lithografieën en houtsnedes zien we hoe ze de vormentaal van de Amsterdamse School naar haar eigen hand zette. Haar ontwerpen, waarmee ze schoonheid beschikbaar wilde maken voor iedereen, dragen ook de idealen van de Amsterdamse School. Dit boek geeft een overzicht van haar leven en werk, en toont Fré Cohen in al haar verschillende gedaantes. Als feminist, als Joodse vrouw en als socialist, maar bovenal als uitzonderlijk getalenteerd kunstenares.