Samenvatting
Over wie gaat de kunstgeschiedenis eigenlijk? In ieder geval ook over vrouwen uit de zeventiende eeuw! Heel lang kregen ze niet de aandacht die zij verdienen, terwijl ze in de toenmalige kunstwereld een rol van betekenis speelden. Dit boek vertelt het boeiende en unieke verhaal van 34 ‘kunstvrouwen’. Ook uniek is dat dit boek geschreven is door 34 bachelorstudenten aan de Universiteit van Amsterdam, begeleid door dr. Judith Noorman. Gezamenlijk hebben zij onderzoek verricht naar hoe deze vrouwen in de zeventiendeeeuw ‘hun mannetje’ stonden. De collegereeks won de onderwijsprijs 2020 vanwege de vernieuwende aanpak. Het resultaat is gebundeld in 34 compacte, fascinerende biografieën. Uiteraard besteedt het boek aandacht aan bekende namen zoals Amalia van Solms, Judith Leyster en Mary Stuart. Maar wist u dat Johanna Koerten een hele nieuwe kunstvorm bedacht en zij met haar papierknipkunst direct internationale lof verwierf? Of dat Anna van Ewsum ruim het viervoudige besteedde aan haar portret-in-steen in vergelijking met wat de mannen op Rembrandts Nachtwacht gezamenlijk daarvoor hebben betaald? Kortom, een prachtig inzicht in de wereld van zeventiende-eeuwse kunstvrouwen.
Over wie gaat de kunstgeschiedenis eigenlijk? In ieder geval ook over vrouwen uit de zeventiende eeuw! Heel lang kregen ze niet de aandacht die zij verdienen, terwijl ze in de toenmalige kunstwereld een rol van betekenis speelden. Dit boek vertelt het boeiende en unieke verhaal van 34 ‘kunstvrouwen’. Ook uniek is dat dit boek geschreven is door 34 bachelorstudenten aan de Universiteit van Amsterdam, begeleid door dr. Judith Noorman. Gezamenlijk hebben zij onderzoek verricht naar hoe deze vrouwen in de zeventiendeeeuw ‘hun mannetje’ stonden. De collegereeks won de onderwijsprijs 2020 vanwege de vernieuwende aanpak. Het resultaat is gebundeld in 34 compacte, fascinerende biografieën. Uiteraard besteedt het boek aandacht aan bekende namen zoals Amalia van Solms, Judith Leyster en Mary Stuart. Maar wist u dat Johanna Koerten een hele nieuwe kunstvorm bedacht en zij met haar papierknipkunst direct internationale lof verwierf? Of dat Anna van Ewsum ruim het viervoudige besteedde aan haar portret-in-steen in vergelijking met wat de mannen op Rembrandts Nachtwacht gezamenlijk daarvoor hebben betaald? Kortom, een prachtig inzicht in de wereld van zeventiende-eeuwse kunstvrouwen.