Samenvatting
Intern toezicht als aanjager van goed bestuur Bestuur en toezicht van organisaties in de zorg, het onderwijs of in andere maatschappelijke sectoren zoeken naar passende antwoorden op de grote opgaven van deze tijd. Op de verwachtingen en vragen vanuit de samenleving aan hun adres, komt helaas lang niet altijd een duidelijk antwoord. We kunnen vaststellen dat er sprake is van een kloof tussen het bestuur van veel maatschappelijke organisaties en de samenleving. De bestuurders van deze organisaties worden hierop aangesproken, de interne toezichthouders doorgaans niet. Zij zijn vaak nog de grote onbekenden. En daar zit een belangrijk probleem: de interne toezichthouders zijn medeverantwoordelijk voor de mate waarin organisaties erin slagen de grote maatschappelijke opgaven goed te op te pakken. Intern toezichthouders zijn vaak nog zoekende in hun rol, wat betreft hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. nAls het hun erom te doen is, de kloof met de samenleving te overbruggen, is hun eigen handelen het eerste en misschien wel enige aanknopingspunt dat ze hebben. De wisselwerking tussen maatschappij en organisatie verandert niet, als het gedrag van intern toezichthouders niet verandert. Met dit boek beoog ik een systematische benadering te bieden, om te komen tot meer maatschappelijk verantwoord bestuur én toezicht. De titel “Goed bestuur voor iedereen” heeft een dubbele betekenis. Goed bestuur zou voor iedereen moeten werken: de hele samenleving zou moeten profiteren van het werk van bestuur en toezicht. En goed bestuur moet voor iedereen toegankelijk zijn. De wereld van bestuur en toezicht moet niet een in zichzelf gekeerde groep zijn, maar zich steeds kunnen open stellen, om beter aan te sluiten op wat de samenleving verwacht.