Samenvatting
Uniek handboek voor het verwerven van Communicatieve Vaardigheden. Behalve een schat aan systematische kennis biedt het een samenhangend pakket van oefenmateriaal voor een groot aantal communicatieve situaties. Inhoud: Advisering / Het vrije-attitude-interview / Dilemma-counseling / Discipline en agressie / Het beoordelings- en functioneringsgesprek / Integratieve besluitvorming / Intergroepsconflict / Interpersoonlijk conflict, Macht en invloed / Presentatietechniek / Het slecht-nieuwsgesprek. Door middel van oefeningen, cases en rollenspelen en het reflecteren daarop wordt de lezer vertrouwd gemaakt met de techniek van gespreksvoering. In deze tweede druk wordt de informatie in kleinere compacte eenheden aangeboden. Feedbacktechnieken worden aangescherpt en het gebruik van het histogram als feedbackinstrument is een sprong voorwaarts. Het functioneringsgesprek wordt verder uitgewerkt; een aanwinst hierbij is de allergiemethode. Daarnaast is nieuwe informatie over het gebruik van het slecht-nieuwsgesprek in de zaken- en ziekenhuiswereld opgenomen.