Samenvatting
Voor leerkrachten is een effectieve, professionele relatie met kinderen, ouders, collegas en leidinggevenden essentieel. In veel teams in het primair onderwijs groeit het besef dat zon relatie voor een belangrijk deel wordt opgebouwd via gesprekscommunicatie en dat beter communiceren te leren is. Aanleiding genoeg voor scholen en opleidingen om hierin te investeren. Gesprekscommunicatie geeft leerkrachten (in opleiding) inzicht in de manier waarop zijzelf en anderen communiceren, en in de wijze waarop communicatie kan worden veranderd of beïnvloed. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat je eerst moet weten hoe je zelf communiceert en wat je wilt uitdragen, voordat je goed met anderen kunt communiceren. Het boek bespreekt achtergronden, theorie en visie. Daarnaast geeft het aan hoe studenten en leerkrachten communicatieve vaardigheden kunnen inzetten in allerlei concrete gesprekssituaties die ze in het onderwijs tegenkomen. De combinatie van theorie met praktische toepassing, herkenbare gesprekstypen en reflectieve oefeningen maken dit boek tot een handboek voor iedereen die gesprekscommunicatie in het primair onderwijs professioneel wil aanpakken. Op de website bij het boek staan onder andere aanvullende opdrachten met bijbehorende formulieren en diverse themas die verder uitgediept worden. Adri van den Brand is opleidingsdocent Nederlands aan Hogeschool De Kempel in Helmond. Hij geeft cursussen gespreksvoering aan leerkrachten.