Samenvatting
'Geschiedenis geven' biedt een totaalpakket voor toekomstige leerkrachten in het basisonderwijs. Het boek geeft niet alleen praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool, maar het biedt ook talloze verrassende ideeën voor geschiedenislessen en suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden. Daarnaast brengt en houdt het boek de kennis van studenten op peil om te voldoen aan de landelijke Kennisbasis Geschiedenis (10voordeleraar, 2018) en is het een meer dan goede voorbereiding op de toelatingstoets. Met behulp van dit enthousiasmerende handboek zijn op de basisscholen in Nederland al vele leuke, goede en verantwoorde geschiedenislessen gegeven. In deze vijfde, substantieel herziene editie is de nieuwe canon van Nederland (2020) en de meest recente Kennisbasis verwerkt. Uit de nieuwste wetenschappelijke inzichten op vakdidactisch en vakinhoudelijk gebied zijn weloverwogen keuzes gemaakt. De geschiedenis is waar mogelijk meer in internationaal perspectief geplaatst en er is meer aandacht voor vrouwen in de geschiedenis. Het boek is overzichtelijk opgezet: tien hoofdstukken, één tijdvak per hoofdstuk. In elk hoofdstuk wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van Nederland volgens de landelijke eisen. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinformatie en lessuggesties. Er is veel aandacht voor de lespraktijk. De achtergrondinformatie is helder en duidelijk en legt steeds de link naar de wereld van vandaag. Ter ondersteuning van de vakinhoudelijke delen is ook de podcast 'Geschiedenis geven' te beluisteren over elk hoofdstuk, vindbaar op de podcastkanalen en www.lerarencampus.nl. Dit boek helpt je te doen wat de titel belooft: geschiedenis geven. Op een verantwoorde, goed onderbouwde en inspirerende wijze helpen de auteurs je daarin graag op weg. Niet voor niets merken studenten steevast op, dat met dit boek het vak geschiedenis pas echt begint te leven.