Samenvatting
Het Amsterdam van de negentiende eeuw. Een vrouw veegt haar stoepje, een winkelier stalt zijn koopwaar uit en kinderen spelen op straat. Sfeertje, zou je zeggen – maar Amsterdam verkeerde in zwaar weer. Berooid achtergelaten door de Fransen, scheve houten huisjes, vervallen panden en hele stadsdelen afgebrand. Het is in die tijd dat Gerrit Lamberts (1776-1850) al wandelend tekende of al tekenend wandelde, en met kleurrijke topografische tekeningen liet zien hoe het er toen aan toeging. Tweehonderd jaar later volgen Floor van Spaendonck en Gijs Stork, bekend van hun wekelijks wandelcolumn in Het Parool, de voetsporen van Amsterdams ‘bekendste onbekende’ tekenaar. Liefdevol vertellen zij over de geschiedenis, cultuur en achtergrond van buurten en bruggen, gevels en grachten. Zonder de pretentie om compleet te zijn – soms vluchtig, altijd met plezier – laten ze via de tekeningen van Lamberts hun onvoorwaardelijke liefde voor de stad blijken.
Het Amsterdam van de negentiende eeuw. Een vrouw veegt haar stoepje, een winkelier stalt zijn koopwaar uit en kinderen spelen op straat. Sfeertje, zou je zeggen – maar Amsterdam verkeerde in zwaar weer. Berooid achtergelaten door de Fransen, scheve houten huisjes, vervallen panden en hele stadsdelen afgebrand. Het is in die tijd dat Gerrit Lamberts (1776-1850) al wandelend tekende of al tekenend wandelde, en met kleurrijke topografische tekeningen liet zien hoe het er toen aan toeging. Tweehonderd jaar later volgen Floor van Spaendonck en Gijs Stork, bekend van hun wekelijks wandelcolumn in Het Parool, de voetsporen van Amsterdams ‘bekendste onbekende’ tekenaar. Liefdevol vertellen zij over de geschiedenis, cultuur en achtergrond van buurten en bruggen, gevels en grachten. Zonder de pretentie om compleet te zijn – soms vluchtig, altijd met plezier – laten ze via de tekeningen van Lamberts hun onvoorwaardelijke liefde voor de stad blijken.