Samenvatting
Dit boek blikt terug op een door de vrijgemaakte kerk (GKV) gestempeld leven. Voor de een was het een bloeitijd van de kerk, voor de ander een deprimerende periode die nog altijd pijn doet. Hoe was het om op te groeien in een verzuilde gemeenschap met eigen scholen en een eigen krant? Centraal staat het leven van Cees van Moolenbroek (1952 - 1992). Hij vocht als pionier de kerkelijke weerstand tegen popmuziek aan. Dat deed hij met de liedjes van zijn muziekgroep Wingerd (eerder Flare) en met de poprecensies die hij schreef in het Nederlands Dagblad. Waarom leidde Van Moolenbroek, die op veertigjarige leeftijd overleed, een voor velen verborgen schaduwleven? Waar kwam de huiver voor elektrische gitaren en drums vandaan? En waarom werden de zangeressen van Boney M. in het Gereformeerd Gezinsblad ‘de hoeren van Babylon’ genoemd? Johan Bakker sprak hiervoor met vroegere leden van Wingerd, met vrienden van Cees en met vele bekende en onbekende GKV-ers.Het boek markeert het einde van een kerk die zich decennialang ‘de enige ware kerk’ noemde en die op 1 mei 2023 fuseert met de Nederlands Gereformeerde kerk. Muziekjournalist Johan Bakker publiceerde eerder Eva Cassidy, de biografie (2012), de roman Enkele Reis Mars (2017) en de biografie Kinga Bán, Een leven (2022).